Prominutí sankcí v souvislosti s nouzovým stavem vyvolaným koronavirem
Již minulý týden hovořila ministryně financí v médiích o chystaném zmírnění sankcí, které by podnikatele potkaly za normální situace, pokud by pozdě podali přiznání či pozdě uhradili daň. Zmírnění sankcí je vyvoláno nouzovým stavem z důvodu šíření viru SARS-CoV-2.
Dne 16. března 2020 byly týden očekávané informace veřejnosti sděleny ve Finančním zpravodaji 4/2020 a to formou rozhodnutí ministryně financí č.j. MF-7108/2020/3901-2 a Pokynem č. GFŘ – D – 44, č.j. 18787/20/7700-10123. Jaké úlevy tyto dokumenty daňovým poplatníkům přináší?
I. Rozhodnutí ministryně financí
1. Prominutí pokuty za opožděné podání daňového přiznání nebo vyúčtování k dani z příjmů za 2019
Pokuta bude prominuta za podmínky, že daňové přiznání nebo vyúčtování (vyjma vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti vybírané srážkou formou záloh) za zdaňovací období 2019 bude podáno nejpozději 1. července 2020.
2. Prominutí úroku z prodlení a úroku z posečkání na dani z příjmů za rok 2019
Nutnou podmínkou prominutí je to, aby byla dlužná daň uhrazena správci daně nejpozději dne 1. července 2020.
Prominutí se netýká nedoplatku na dani z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti odváděné plátcem.
3. Prominutí pokuty za opožděné podání daňového přiznání – jiných než daně z příjmů za 2019
Hned v úvodu je potřeba zdůraznit, že tento bod se nevztahuje na daň z příjmů za rok 2019, týká se ostatních daní! Podmínky pro prominutí sankcí u daně z příjmů za 2019 jsou komentovány v předešlých bodech.
Podmínkou pro prominutí pokuty je podání individuální žádosti o prominutí úroku z prodlení a jejímu alespoň částečnému vyhovění z důvodu šíření koronaviru anebo alespoň částečnému vyhovění individuální žádosti daňového subjektu o posečkání úhrady nebo rozložení její úhrady ve splátkách, a to opět v souvislosti s koronavirem.
Pouze připomínám, že výše pokuty může činit až 5 % stanovené daně, daňového odpočtu či daňové ztráty. Maximálně však může činit 300 000 Kč.
4. Prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení podle § 101h odst. 1 písm. a)
Jedná se o pokutu ve výši 1 000 Kč, kdy plátce DPH nepodá kontrolní hlášení ve lhůtě, ale podá je sám bez výzvy správce daně. Podmínkou je, aby povinnosti uhradit tuto pokutu vznikla v období od 1. března 2020 do 31. července 2020.
5. Prominutí správních poplatků
Dochází k prominutí správních poplatků, vážících se k předešlým bodům. Žádost musí být podána v období ode dne účinnosti rozhodnutí tzn. od 16. března 2020 do dne 31. července 2020.
Ze zdůvodnění rozhodnutí si dovoluji odcitovat:
„Důvodem prominutí je zvýšení tolerance nejméně závažných pochybení ze strany daňových
subjektů za situace, kdy okolnosti související se šířením viru SARS-CoV-2 snižují jejich
akceschopnost při plnění povinností. Tolerance nicméně bude platná pro všechny plátce
daně a s ohledem na administrativní dopady nebude požadováno prokázání toho, že
zpoždění bylo zapříčiněno šířením viru SARS-CoV-2.“
II. Pokyn č. GFŘ-D-44 (dále jen „Pokyn“)
Pokyn upravuje postup orgánů Finanční správy při rozhodování o prominutí:
- úroku z prodlení,
- úroku z posečkané částky a
- pokuty za nepodání kontrolního hlášení ve výši 10 000 Kč až 50 000 Kč.
V Pokynu je odkazováno na dřívější pokyny a to Pokyn č. GFŘ-D-21 týkající se úroku z prodlení a úroku z posečkané částky a na Pokyn č. GFŘ-D-29 zabývající se pokutami za nepodání kontrolního hlášení ve výši 10 000 Kč až 50 000 Kč. V těchto dřívějších pokynech jsou uvedena určitá kritéria pro správce daně, podle kterých je rozhodováno o tom, zda je naplněn „ospravedlnitelný důvod“ pro prodlení a pokutu. Pokyn č. GFŘ-D-44 konstatuje, že takovým ospravedlnitelným důvodem současný nouzový stav vyvolaný koronavirem jednoznačně je!
Prokazování důvodu – cituji:
„Daňový subjekt je oprávněn prokázat naplnění některého důvodu jakýmikoli prostředky. V případě prokazování vztahu k mimořádným opatřením lze uvažovat např. o doložení vlivu karanténního opatření, nemoci, souvisejícího pečování o člena domácnosti (týkající se daňového subjektu, jeho zástupce nebo osob klíčových pro činnost daňového subjektu).
V případě prokazování ospravedlnitelného důvodu prodlení souvisejícího s úroky lze dále
uvažovat např. o seznamu stornovaných zájezdů/letenek/vstupenek/akcí, porovnání výše
obsazenosti či tržeb vůči předchozímu období, prokázání výpadku výroby pro překážky
související s mimořádnými opatřeními na straně dodavatele apod.“
O prominutí příslušenství či pokuty se musí podat žádost, na kterou neexistuje speciální formulář. Z žádosti musí být zřejmé:
- kdo podání činí,
- čeho se týká a
- co navrhuje.
Tento pokyn se vztahuje na případy, kdy vydání výzvy k podání kontrolního hlášení nebo výzvy ke změně, doplnění či potvrzení údajů uvedených v podaném kontrolním hlášení a následné podání souvisejícího kontrolního hlášení nastalo v době od 1. 3. 2020 do 31. 7. 2020.
Žádost o prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení musí být podána nejpozději do tří měsíců ode dne právní moci platebního výměru, kterým bylo rozhodnuto o povinnosti uhradit tuto pokutu a podání této žádosti má odkladný účinek pro vykonatelnost souvisejícího platebního výměru na pokutu.
V závěru pokynu je uvedeno, že prominout úrok z prodlení a z posečkané částky lze až poté, co je uhrazená vlastní daň a žádat o prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení lze žádat až poté, co je samotné kontrolní hlášení podáno!
Bohužel ani v Rozhodnutí a taktéž ani v Pokynu není zmínka o prominutí zálohy na daň z příjmů, jejíž výše a periodicita byla stanovena z daňové povinnosti za zdaňovací období 2018, která je splatná 15. června 2020.